Beschrijving onderwijsconcept:
Als SBO school is onze basisondersteuning te vergelijken met de extra ondersteuning van een basisschool.
We werken vanuit het persoonlijk Ontwikkelingsperspectief (OPP) van leerlingen, met eigen ontwikkelingslijnen op technisch lees-, spelling-, begrijpend lees- en rekengebied, binnen een IQ-range van 70-100 met een IQ range van 5 (interval). Daarnaast is er extra aandacht voor de sociaal- emotionele ontwikkeling van leerlingen. Door te werken vanuit dit OPP met beredeneerd en plannend aanbod, werken we planmatig aan de totale ontwikkeling van leerlingen.
In de groepen 1-3 hanteren we zo lang mogelijk het 100 % aanbod; vanaf groep 4 in arrangementen van 50 of 75% (in leersnelheid).
We werken in stamgroepen en de extra ondersteuning vindt zo veel mogelijk binnen de stamgroep plaats, door een gespecialiseerde leerkracht. Intern beschikt de school een logopediste, remedial teacher, SOVA en de vakleerkracht gym. Daarnaast werken we ook met externe partners: een fysiotherapeute, logopediste,, speciaal onderwijsscholen, dyslexiebegeleiders, Centrum voor de Kunsten, Cultuurstation en dag begeleiding en/of behandelorganisaties. GGzE, KluppluZ, Lunet, Amarant en Kentalis. In de ochtenden werken we aan de schoolse vaardigheden. In de middaguren zijn we veel met talentontwikkeling van leerlingen bezig, het leren door te doen. Wij zijn gecertificeerd als school voor: Gezonde school, Gezond bewegen en Techniek&ik.
Basisondersteuning minimaal:
Onze basisondersteuning is veelal de extra ondersteuning zoals omschreven in het format van het Samenwerkingsverband, omdat we speciaal basisonderwijs zijn.
School richt zich op het verhogen van de basisondersteuning ten aanzien van:
1. Meer inzet ICT middelen binnen het onderwijs, middels het werken met Chromebooks, om nog beter aan de individuele ondersteuningsvragen te kunnen voldoen; iedere leerling beschikt over een eigen chromebook en we gaan ons verder richten op de digitale geletterdheid.
2. Taalontwikkelingsstoornissen: we gaan het beleidsplan verder toepassen en samenwerking met de Taalbrug Junior verder uitbouwen .
3. Taakaanpak binnen het SBO onderwijs; het leren leren.
4. Sociaal emotioneel ontwikkeling; onderwijszorgarrangementen verder uitbouwen.
De methode KWINK en het ASS beleid, verder verdiepen en aanvullen.
5. Rekenonderwijs: aanschaf nieuwe methode.
School biedt in de basisondersteuning boven op de minimale basis van het samenwerkingsverband:
1. Planmatig werken als voorwaarde voor een goed pedagogisch- en didactisch klimaat: dit doen we middels het werken vanuit het OPP, hiermee werken we planmatig aan de totale ontwikkeling van leerlingen, weggezet in arrangementen, op individueel-, groeps- en schoolniveau. We evalueren dit 2x per jaar met ouders.
2. Mogelijkheden om de ondersteuningsbehoeften en ontwikkelingen in kaart te brengen middels OPP, doelgroep- en opbrengstanalyses, ParnasSys, WMK ,
CITO en eindtoets (IEP).
3. Aanbod dyslexie en dyscalculie: we hebben leerlingen met dyslexie. We werken vanuit het protocol dyslexie met compensatie middelen, dyslexiekaarten met bijbehorende aanpassingen per leerling, extra ondersteuning van dyslexiebehandelaar, logopediste en/of RT. Voor dyscalculie werken we vanuit het protocol, met dyscalculiekaart, drieslag model, compenserende middelen en/of extra ondersteuning vanuit RT.
4. Ondersteuning van leerlingen op het gebied van een voorspelbare leeromgeving: Dit is duidelijk herkenbaar en terug te zien in de gehele school a.d.h.v. inrichting van de klaslokalen, opbouw in leren leren, speelplaats, dag- en week ritme, werken met time-timers , rust en structuur, materialen voor prikkelregulatie, de afspraken en regels. (met een afbouw richting de bovenbouw).
5. Het is de keuze van de school om met 2 vaste arrangementen .50 en .75 te werken. Binnen het OPP wordt er een splitsing op hoofdvakgebieden gemaakt.
We zijn in basis een school voor leerlingen met een didactische achterstand.
6. Ondersteuning van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van een uitdagende, verdiepende leeromgeving die verder gaat dan het huidige curriculum: hier hebben we geen passend aanbod voor.
7. Ondersteuning van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van gedrag: We hebben een breed scala aan gedragsstoornissen of gedragsproblemen die secundair is aan het leerprobleem. We weten hier vaak goed mee om te gaan binnen onze structuur. We trekken de grens bij grensoverschrijdend gedrag en externaliserend gedrag wat de leerbaarheid of de veiligheid beïnvloed.
Leerlingen met gedragsprobleem op de voorgrond zijn bij ons niet plaatsbaar.
8. Ondersteuning van leerlingen op het gebied van motorische- en/of lichamelijke beperkingen: we zijn voorzien van (psycho) motorische RT en werken ook samen met partners. De beperking ligt met name in het gebouw, omdat het niet rolstoeltoegankelijk is en we geen verzorgingsruimte hebben.
9. De leerkrachten en begeleiders werken veel aan de executieve functies en verbeteren dit bij de kinderen in samenwerking met het expertiseteam.
10. Samenwerking met externe partners: We werken met een breed netwerk samen, vast of op afroep. Jeugdhulpverleners: WIJ Eindhoven, CMD Nuenen/Son en Breugel, Lumens, LEV groep, Experto, Externe dienst SKPO, GGzE, Autisme Steunpunt, Amarant, KluppluZ, Lunetzorg en Herlaarhof. Verder participeren we in het SBO-werkverband en het netwerk SBO Eindhoven/Helmond- Peelland.
11. Ondersteuning van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte ten aanzien van de Nederlandse taal (NT2) of
een Taalontwikkelingsstoornis (TOS):
taal- woordenschatonderwijs vormt een belangrijke basis in ons onderwijs en komt terug in alle onderdelen van ons lesprogramma. We werken schoolbreed met de methodes: woorden in de weer, schooltaal en in de onderbouw (tot en met groep 5) tevens met LOGO 3000. De logopediste werkt met een taalgroepjes en een NT2 groepje.
School biedt de volgende extra ondersteuning: (vanuit de zware ondersteuningsmiddelen)
Het SBO krijgt maar een beperkt bedrag aan zware ondersteuningsmiddelen.
Een gedeelte van deze middelen zetten we bij de basisondersteuning in, zoals eerder genoemd.
Rest van de middelen zetten we in voor:
Scholing van het team t.a.v. reken-, taal- en woordenschatonderwijs en het bewegend leren.
Expertisebekostiging bij de individuele leerling: in voorkomende gevallen inzet Autisme steunpunt, Rouw- en verliesdeskundige, aanvullend onderzoek, collegiale consultatie en/of begeleiding vanuit de ambulante diensten SO.
Onderscheidende voorzieningen:
We hebben een leskeuken, waarin we koken met de leerlingen; een handenarbeidlokaal waarin we handenarbeid techniek -en naailessen geven. Tevens geven we muzieklessen. In het gebouw hebben we een aangepaste gymzaal met fulltime een eigen vakleerkracht gym. En in de speelzaal een bobbelbaan.
Daarnaast tijdens en na school: samenwerking met de KluppluZ: onderwijs-zorgarrangementen , de naschoolse plusopvang. Het inzetten van kinderfysiotherapeute
2 dagdelen per week; sociale vaardigheidstraining door leraarondersteuner SOVA; schoollogopedie en individuele logopedietherapie door een zelfstandig gevestigde logopedist binnen de school. Naschoolse activiteiten: basketbal, voetbal, streetdance, breakdance, multi -action (Judo i.c.m. Rots- en Watertraining, muziek-en creatieve activiteiten.
Verklarende woordenlijst
ASS: Autisme Spectrum Stoornis
CITO: Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling
CMD: Centrum voor Maatschappelijke Deelname
GGzE: Gemeentelijke Gezondheidszorg Eindhoven
ICT: Informatie en Communicatie Technologie
IEP: ICE Eindevaluatie Primair Onderwijs
IQ: intelligentie quotiënt
LEV: Leven en Verbinden
NT2: Nederlands als tweede taal
OPP: OntwikkelingsPerspectief Plan
RT: Remedial Teaching
SBO: Speciaal Basis Onderwijs
SKPO: Stichting Katholiek en Protestants Onderwijs Eindhoven
SMW: school maatschappelijk werk
TOS: taalontwikkelingsstoornis